7 tips zichtbaarheid

6 tips om je zichtbaarheid te vergroten

 

Zoals je weet leven we in een tijd waar er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van sociale media. Hierdoor is beeldmateriaal en heel belangrijke factor geworden  om jou diensten op een aantrekkelijke manier aan te bieden. Hopelijk met een goed resultaat.  Hoe maak je die kernwaarden van jou en je bedrijf nu zichtbaar, zodat je persoonlijk imago herkenbaar is en klopt met je bedrijfsprofiel?  WYSYWYG, what you see is what you get. Kunnen mensen “zien” wat beroep jij uitoefent en waar jij met je bedrijf voor staat?

Bij netwerk momenten  stel je meestal de vraag, wat doe je? En dan krijg je een hele gedetailleerde uitleg over hun bedrijf en hun diensten. Wat ik dan vaak opmerk is dat ze zichzelf helemaal vergeten in dit plaatje. Ze laten vaak geen passie of enthousiasme zien en ik zie niet dat ZIJ hun bedrijf of onderneming zijn.

1.Walk the talk:

Zorg ervoor dat het plaatje klopt.  Meen wat je zegt en laat dit ook zien in je uitstraling. Een positieve uitstraling trekt altijd de aandacht; Ga voor kleding waarin je jezelf zelfzeker voelt, het zal je een goed gevoel geven. Als imago consultant krijg ik vaak de vraag, “en doe ik het goed, of zie ik er goed uit”? Dan antwoord ik meestal: ik het niet weet, want ik weet niet wij jij wil uitstralen en communiceren. Of ze excuseren zich voor de kleding die ze dragen, te weinig tijd of een ander excuus. Wat ik dan soms spijtig vind is dat hun outfit vaak niet klopt met wat ze doen. Hierdoor worden echt heel wat kansen gemist. Een bankier heeft toch ook een andere uitstraling dan een rockster? In mijn vakgebied kan ik het mij niet permitteren om een imago uit te stralen dat niet  past bij wat ik doe. Ik word dan ook vaak bekeken van kop tot teen. Als mijn beeld niet zou kloppen met wat ik doe, en er onverzorgd zou uitzien met kleuren en een kledingstijl die mij niet flatteren, dan is mijn geloofwaardigheid weg. Het heeft me zeker geen windeieren gelegd.

2.Herkenbaarheid

Zorg voor een herkenbaarheid in kleuren. De kleuren en stijl van je logo, je website, je naamkaartjes geven een beeld weer van jou bedrijf. Jouw uiterlijke presentatie is even belangrijk vermits jij je bedrijf bent en eigenlijk jezelf verkoopt! Wat zijn jou kernwaarden? Zorg dat de zichtbaar zijn in je persoonlijk imago.

3.en kleding

Draag kleuren die uitstralen wat je op dat moment wil uitstralen. Wil je krachtig overkomen draag dan een rood jasje, rood  staat voor kracht, leiderschap. Blauw en grijs en bruin zijn kleuren die betrouwbaar en evenwichtigheid uitstralen. Alleen, iedereen heeft een andere persoonlijke uitstraling, let er  op dat de tint die je kiest past bij jou uiterlijke kenmerken.  Heb je een lichte uitstraling dan kan je kiezen voor marineblauw of tingrijs, ben je donkerder ga dan voor nachtblauw, antraciet of zwartbruin.  Al deze kleuren kunnen gedragen worden in het ondernemerslandschap. Combineer deze basiskleuren met andere felle kleuren zoals, groen, rood, paars of met pasteltinten.

4.Stijl en snit

Je kledingstijl vraagt echt wel aandacht. Welke kenmerken hebben jouw lichaam. Heb je rechte vormen of ronde vormen. Ben je groot, klein, fors of slank? Dit zijn punten waar je rekening mee kan houden. Bij rechte vormen kies je best geometrische prints, strepen en rechte kragen/revers. Heb je meer ronde vormen dan kies je best een bloemmotief, aquarel of wervelende patronen. Draag bijvoorbeeld hakken voor een zelfverzekerd gevoel én het juiste overwicht. Een colbertje is een must have.  Je kledingstijl is dan weer afhankelijk van de doelgroep die je hebt. De kledingstijl business en smart casual zijn de meest voorkomende bij ondernemers.  Blijf je er van bewust dat jouw imago  het visitekaartje is van  je bedrijf! Voor een eerste afspraak ben je best een beetje overdressed. Doe extra moeite om er goed uit te zien, het zal lonen.

5.Accessoires

Alle accessoires, zoals handtassen, schoenen, juwelen, aktetas, brilmontuur, handschoenen, paraplu enz. geven een duidelijk beeld weer van wie je bent. Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Een degelijke handtas in een passende basiskleur is onontbeerlijk, net als  pumps, liefst in dezelfde kleur als je handtas en combineerbaar met je basiskleuren van je kleding. Juwelen liefst niet te opzichtig, zij mogen niet de aandacht trekken van je gesprekspartner. Hetzelfde geldt voor parfum en make up. Less is more! Hoe minder afleiding, hoe meer aandacht er gaat naar wat jij te vertellen hebt.

 

6.Imago

Soms hebben vrouwelijke ondernemers de neiging om zich té casual te kleden.  Dit kan je imago schaden en kan zorgen voor verwarring bij de ander. Houd in gedachten wie je doelgroep is en hoe je gezien wilt worden. Wat ben je, wat  is je beroep en zorg dat je dat ook uitstraalt. Dit moet aan je te zien zijn voordat je één woord gezegd hebt! Dit is de enige manier om de volle aandacht te trekken! En geloof me, het maakt het klanten werven een stuk makkelijker!

 

Ik raad je aan om als onderneemster je eens goed te buigen over je kernwaarden en daarna kritisch naar je kleding, stijl en accessoires te kijken. Voor je vertrekt kijk in de spiegel en vraag jezelf af, communiceer ik wat ik wil en komt de boodschap over. Vraag het eventueel aan een goede klant of collega onderneemster, en vergeet niet: succes trek je aan. Op jouw succesvol imago!

Wil je meer weten of aan de slag met je imago maak dan nu een afspraak. Via een intakegesprek bekijken we hoe ik jou imago kan versterken!

Op jouw succesvol imago!

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>