Blog 2

Omdat u het verdient!

Lang geleden schreef John Gray dat mannen en vrouwen van verschillende planeten komen. Het boek kende veel voorstanders … maar evenveel tegenstanders. Al was het maar omdat het een groot ‘nou en?’-gehalte had. Maar of u nu fan was of niet, u kunt moeilijk ontkennen dat er wezenlijke emotionele verschillen zijn tussen mannen en vrouwen … en dus ook tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers. De reden (of toch een stukje ervan)? Een verschil in visie op de eigenwaarde als ondernemer.

Loon naar werken

Zowel mannelijke als vrouwelijke ondernemers werken keihard voor hun zaak. Ze zijn gedreven en gepassioneerde professionals die heel veel tijd, energie en middelen investeren om van hun bedrijf een succes te maken. Wanneer het moment is aangebroken om zichzelf te belonen, kopen veel mannen zonder de minste scrupules een designkostuum, een vintage fles whisky of een peperduur horloge voor zichzelf. En daar genieten ze zichtbaar van. Loon naar werken, weet u wel. Heel wat vrouwen daarentegen kopen … niets. Of in het beste geval iets voor hun kinderen of partner. De reden? Ze twijfelen … want hebben ze die verwennerij wel verdiend? Mijn antwoord? Ja, natuurlijk! Een herkenbare situatie? Dan bent u waarschijnlijk een van die vele vlijtige vrouwelijke ondernemers die zichzelf onterecht haar beloning ontzegt, omdat u een verkeerd gevoel van eigenwaarde hebt.

Investeer in een beter zelfbeeld

Ik ben ervan overtuigd dat een gebrek aan eigenwaarde vaak het gevolg is van een misvatting op drie vlakken:

  • Prestaties
  • Vergelijking met anderen
  • Ruimte voor uzelf

Vrouwelijke ondernemers koppelen – meer dan hun mannelijke collega’s – hun eigenwaarde aan de prestaties die ze leveren. Loopt het professioneel even wat minder, dan reflecteert zich dat meteen in een negatief gevoel over hun eigenwaarde. Daarnaast zijn ze ook zeer kritisch voor zichzelf. Presteren ze goed, dan vinden ze dat vaak toch nog onvoldoende, omdat anderen het nóg beter doen. Tel daarbij het feit dat vrouwelijke ondernemers zichzelf zelden op de eerste plaats zetten, en u begrijpt waarom u vaak twijfelt of u een beloning waard bent. Mijn advies? Simpel: stop ermee.

Een praktijkvoorbeeld

Een aantal weken geleden deed ik een personal shopping met een 48-jarige onderneemster met volwassen kinderen. In een gezellig boetiekje zag ze een mooi lederen jasje. Een casual-chic en tijdloos passe-partout dat ze feilloos kon combineren met al haar andere aankopen. Ze paste het en ze straalde, want het zat haar werkelijk als gegoten. Ze deed het uit en … hing het terug! Ze vond het toch wat duur en twijfelde om zoveel geld aan een jasje voor zichzelf te spenderen. Ik maakte haar duidelijk dat ze dit jasje echt wel verdiende en dat ze het recht had om meer aandacht aan zichzelf te geven. Door zichzelf af en toe ‘een folieke’ te gunnen, zou ze zich beter in haar vel voelen. En daar profiteert iedereen van: zij, haar gezin en haar werkomgeving. De volgende dag kreeg ik een mailtje van haar. Ze had thuis alleen maar positieve reacties gekregen en ze voelde zich gelukkig en blij. Het resultaat? We gaan vanaf nu twee keer per jaar shoppen en haar vestimentair in de watten leggen. Want dat verdient ze. En u ook!

Blijft u ook graag op de hoogte van onze evenementen en andere leuke nieuwtjes?

Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief:

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>